Wallen Onder Ogen? | Ontdek wat je kunt doen tegen wallen onder je ogen

Wallen Onder Ogen

Vroeg of laat krijgen we allemaal wel eens te maken met ontsierende wallen onder onze ogen.

Ze zijn niet alleen vervelend maar ook op esthetisch vlak minder aantrekkelijk.

We willen dan ook zo snel mogelijk komaf maken met wallen onder onze ogen.

Maar wat zijn de oorzaken en hoe kunnen we er iets aan doen om ze te voorkomen of zo snel mogelijk te laten verdwijnen?

Erfelijk

Wallen onder je ogen zijn het gevolg van vetophoping onder je ogen. Dat is soms genetisch bepaald en dus erfelijk.

Dan zakt de huid onder je ogen weg. Is dit bij jou het geval?

Spijtig, maar dan is daar weinig aan te veranderen.

Dan kun je ze alleen maar minder zichtbaar maken met make-up. Gelukkig komt dit niet veel voor.

Oorzaken van buitenaf

Vooral externe factoren spelen een hoofdrol bij het ontstaan van kringen onder je ogen. De belangrijkste oorzaken van buitenaf zijn ongetwijfeld:

  • Roken
  • Overmatig drinken van alcohol en alcoholische dranken
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Slaaptekort
  • Slecht functionerende nieren
  • Teveel giftige afvalstoffen in je organen en lichaamsweefsels. Die hopen zich op, ook onder onze ogen. Met het gekende gevolg.

Stress

Stress is een van de meest voorkomende oorzaken van wallen onder je ogen.

Het zorgt er namelijk voor dat je moeilijk inslaapt en slecht slaapt.

Dat zorgt op zijn beurt voor een verminderde bloedtoevoer zowel naar je ogen als naar je hele lichaam.

Daardoor verzwakt je huid onder je ogen en je huid kleurt er donkerder.

Wallen onder je ogen door een gebrek aan slaap

Slecht en te weinig slapen heeft een negatieve invloed op zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid.

Wanneer je te weinig slaapt is dat onmiddellijk merkbaar aan wallen en gekleurde kringen onder je ogen.

Het gevolg van een burn-out

Wallen onder je ogen zijn vaak ook het gevolg van zware en langdurige fysieke of geestelijke inspanningen, van oververmoeidheid dus.

Van hieruit is het een kleine stap naar een burn-out.

Met een burn-out maakt ons lichaam duidelijk dat het zijn energiereserves opgebruikte. Een brun-out herken je aan:

  • Gewichtsverlies
  • Plots aankomen
  • Weinig of geen energie
  • Vermoeid ontwaken, zelfs na een nacht goed doorslapen
  • Verminderde concentratie
  • Een droge en kleurloze huid

Wallen onder je ogen door te roken

Ook roken is vaak oorzaak van een ongezonde huid en van wallen onder je ogen.

Wie veel rookt kampt met een verminderde bloedtoevoer naar alle lichaamsweefsels.

Te veel roken droogt ook sneller uit en dat is vooral nadelig voor je huid.

Die wordt minder gevoed en je huid wordt dunner, ook die onder je ogen.

De gevolgen van wallen onder je ogen

Wallen hebben naast oorzaken uiteraard ook gevolgen voor je gezondheid. De belangrijkste zijn:

  • Een droge, bleke en kleurloze huid
  • Slechte bloedcirculatie en doorbloeding, ook van je huid
  • Uitdrogingsverschijnselen
  • Versnelt je natuurlijk verouderingsproces
  • Zwarte kringen onder je ogen die moeilijk of zelfs niet weg gaan

Goede huidverzorging

Heb je regelmatig last van wallen onder je ogen? Dan is een goede huisverzorging op de plaatsen waar je huid het dunste is onmisbaar.

Gebruik een goede reinigingsmelk en zeker natuurlijke producten zoals scrubs en natuurlijke oliën.

Gezond en natuurlijk eten

Gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eten is belangrijk voor het voorkomen en behandelen van wallen onder je ogen.

Eet zeker ook voeding rijk aan kalium.

Dit mineraal komt in bijna alle voedingsmiddelen voor, maar je vindt het vooral in verse groenten en fruit, in aardappelen, vlees en vis, in onbewerkte noten (die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand), in melk en melkproducten en in brood.

Drink ook voldoende water, minstens 2,5 liter per dag. Water hydrateert en spoelt je lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen die zich in je lichaam opstapelden.

Huidmassages tegen wallen

Ook huidmassages helpen je af van wallen onder je ogen. Masseer dagelijks enkele keren zachtjes de huid onder je ogen.

Dat kun je makkelijk zelf. Begin altijd in je ooghoeken en druk daarbij lichtjes met je vingers. Je zult minder last hebben van wallen.

Ontspan tijdig en slaap voldoende

Je las hierboven dat stress en te weinig slaap een van de belangrijkste oorzaken zijn van wallen onder je ogen.

Vermijd daarom zo veel mogelijk stress door tijdig te ontspannen en slaap voldoende.

Hoeveel slaap je nodig hebt hangt van meerdere factoren af en verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap per nacht is ideaal.

Make-up

Door bijvoorbeeld concealer te gebruiken pak je niet de oorzaak van het probleem aan. Je zorgt er wél voor dat je wallen minder zichtbaar zijn.

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: