Kan Gezonde Voeding een Burn out Verlichten?

Kan Gezonde Voeding een Burn out Verlichten?

Een burn out, oftewel hét stress syndroom van de 21e eeuw.

We kennen allemaal wel iemand die met een burn out thuis heeft gezeten of iemand die een zeer stressvol leven leidt.

En misschien ben jij zelf wel die persoon. Een burn out is het eindstadium na langdurige emotionele en fysieke stress en spanning.

Het lichaam en geest raken volledig “opgebrand” en bekende symptomen zijn extreme vermoeidheid, verhoogde sensitiviteit en emotionele buien.

Een persoon met een burn out krijgt daardoor gemakkelijker een kort lontje en de persoonlijke bekwaamheid verminderd sterk. Zeker geen pretje dus!

Het effect van stress op ons lichaam.

Ons lichaam maakt het stresshormoon Cortisol aan wanneer wij blootgesteld worden aan fysieke of emotionele stress.

Een beetje stress is geen probleem, maar chronische stress is ongezond.

Onze bijnieren verwerken Cortisol, maar wanneer we constant blootgesteld worden aan stress raken de bijnieren uitgeput.

Ook onze darmen reageren op grote hoeveelheden stress. Adrenaline en Cortisol verhogen namelijk de stofwisseling.

Ook heeft stress een effect op de doorlaatbaarheid van de darmen en kan een lekkende darm hier het gevolg van zijn.

Je kunt je voorstellen dat fastfood en voedsel bomvol suiker hier niet bij helpen.

Voedsel wat dient te worden vermeden.

Het is belangrijk om bewuste keuzes te maken in je voeding wanneer je worstelt met een burn out.

Er is jammer genoeg geen kant en klaar advies, want ieder persoon is anders en reageert anders op bepaalde voeding.

Het is vooral erg belangrijk om naar je lichaam te luisteren.

Waar we intussen wel zeker van zijn is dat bij een bijnieruitputting hormoonstimulerende en -manipulerende middelen vermeden moeten worden.

Hierbij moet gedacht worden aan koffie, geraffineerde suikers, alcohol en transvetten.

Ook bananen en citrusvruchten kunnen ons bloedsuiker niveau verhogen en worden daardoor geadviseerd in de ochtend te vermijden.

Zo kan ons lichaam rustig opstarten in de morgen.

Wat vooral wel in je dieet thuishoort.

Wat wordt er dan wel aangeraden vraag je je af?

Probeer een combinatie van veel vitaminen, mineralen, gezonde vetten, jodium en eiwitten binnen te krijgen.

Via groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog krijg je je reeks vitaminen en mineralen. Houdt je niet zo van groenten eten?

Dan zijn groentensoepen en sappen en smoothies een optie.

Indien je minder dan 500 gram groenten binnen krijgt per dag, denk dan aan een aanvullend voedings supplement.

Eet ook voldoende gezonde vetten. Deze kun je vinden in vette vis, avocado’s, olijfolie en noten en zaden. Groenten uit de zee, zoals zeewier, bevat niet alleen gezonde vetten maar ook jodium.

En kwalitatieve eiwitten kun je vinden in vlees, vis, linzen en peulen. Vergeet ook niet om voldoende water binnen te krijgen.

Water spoelt alle gifstoffen en overmatige hormonen uit ons lichaam.

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: