Stress verminderen? Ontdek 10 tips om stress te verminderen

Stress verminderen

Op een gezonde manier met stress omgaan kan soms lastig zijn.

Vooral als je je al gestrest voelt kan het moeilijk zijn om aan dit gevoel te ontsnappen.

Toch zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om stress te verminderen.

We hebben de beste tips voor je op een rijtje gezet zodat jij straks ook hopelijk stress vrij bent of in ieder geval de stress met een groot stuk hebt verminderd.

Tip 1: Sport en beweging

Wanneer je last hebt van stress is het mogelijk dat je snel in je gevoel gaat zitten.

In je hoofd zitten en je gedachten nemen je op een gegeven moment helemaal over. Zo wordt de stress alleen maar groter.

Een goede manier om hier aan te ontsnappen en je zelf even volledig één met je zelf te voelen is sporten en bewegen.

Ben je geen flinke sporter en heb je geen zin om een uur lang te zweten in de fitness?

Probeer dan buiten een wandeling te maken. Ook al is dit maar voor een half uurtje. De frisse lucht en de beweging zal je goed doen.

Tip 2: Mediteren

Mediteren is ook een goede tool om je stress te verminderen.

Je kunt alleen mediteren of met behulp van online middelen.

Er zijn tegenwoordig veel meditatie apps en YouTube filmpjes waar je een beroep op kunt doen.

Zo kun jij je heerlijk ontspannen onder begeleiding en zul je merken dat je stress meer en meer zal weg ebben.

Tip 3: Start een dagboek

Het opschrijven van je gevoelens en (stress) gedachten kan ook een goede manier zijn van deze te verminderen.

Vaak maken we veel dingen heel groot in ons hoofd maar eenmaal ze op papier staan zul je vaak zien dat het allemaal wel mee valt.

Wanneer je alles opschrijft zul je ook een goed beeld hebben van de stress oorzaken. En dan komen we aan bij stap 4.

Tip 4: Elimineer het geen dat je stress geeft

Wanneer je alles opschrijft krijg je, zoals we bij het vorige punt genoemd hebben, een goed overzicht op het geen dat je veel stress geeft.

Zijn het zaken die je volledig kunt elimineren? Doe dat dan meteen.

Zijn het zaken waar je niet van af kunt zoals het huishouden thuis of taken op je werk, kijk dan of je deze kunt delegeren en/of kunt uitbesteden.

Tip 5: Doe een leuke (makkelijke) activiteit

Wanneer je een activiteit volbrengt geeft dit een heel voldaan gevoel.

Ook al is het ‘maar’ een ‘makkelijke’ activiteit, wanneer je ziet dat je ergens aan bent begonnen en het hebt afgemaakt zul je een heel fijn gevoel krijgen.

Probeer een activiteit te kiezen die bij je past en waar je plezier in hebt.

Tip 6: Zet de muziek aan en maak een dansje thuis

Muziek speelt ook een grote rol in de stressvermindering.

Je kunt muziek luisteren en punt 1: bewegen ook heel goed combineren.

Zet op Spotify een leuke playlist aan en begin te dansen als of je de beste danser van de wereld bent.

Maak rare en gekke moves, niemand die je ziet. Leef je uit en haal je innerlijke rockster naar boven.

Je zult merken dat met de vordering van de playlist je lichaam zich steeds meer ontspannen zal voelen en je stress zal verminderen.

Tip 7: Maak een lekkere smoothie

Maak een gezonde smoothie vol vers fruit, groente en antioxidanten.

Een fijne refresher zal er voor zorgen dat je meer energie krijgt, meer ontspant en je minder last zult hebben van je stress.

Tip 8: Strekken strekken en nog eens strekken.

Een trend die langzaam maar zeker van Amerika naar Nederland overwaait is het ‘stretching’.

Het is eigenlijk een combinatie van yoga, pilates en het opwarmen dat je doet voordat je gaat hardlopen.

Mindful je lichaam strekken en je spieren langer maken kan goed helpen om de stress te verminderen.

Tip 9: Neem een overheerlijke massage

Een massage zorgt voor ontspanning. Het is niet alleen lekker genieten maar ook stressverminderend.

Kies voor een fijne ontspanningsmassage in plaats van een sport massage, zodat je er zeker van bent dat je straks helemaal ontspannen de draad weer kunt oppakken.

Tip 10: Bel een goede vriend/vriendin

Even met een dierbare praten en je hart luchten kan ook voor stressvermindering zorgen.

Sociaal contact is altijd fijn en je zelf kwetsbaar opstellen zal opluchtend werken.

Wie weet heb je meer raakvlakken met je vriend/vriendin dan je dacht.

Volg deze tips en je zult merken dat jij je straks veel lekkerder in je vel zult voelen!

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je momenteel last van een depressie of burn-out?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met mensen die dit momenteel ook hebben.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: