Spierpijn bij burn-out

Spierpijn bij burn-out

Hoi ik ben Danielle. Op mijn 29ste heb ik zelf een burn out gehad.

Lees hier mijn verhaal >

Wanneer je regelmatig sport is het niet vreemd dat je nu en dan spierpijn hebt.

Je weet wat de oorzaak is en vaak is het met een zalfje, een spier ontspannend middel of een lekkere sauna opgelost.

Bij een burn-out is pijn in de spieren een gekend fenomeen waar je echter niet altijd bij stilstaat.

Ophoping melkzuur

Stress kan voor heel wat ongemakken zorgen en zich o.a. vast zetten in je spieren.

Het is niet altijd meteen duidelijk dat het ene met het andere te maken heeft.

Daardoor denken mensen met een burn-out vaak dat ze fysiek niet in orde zijn.

Melkzuur, wat een afvalstof is die normaal gesproken via het bloed wordt afgevoerd, kan zich gaat ophopen in de spieren door de overbelasting van je geest en dit veroorzaakt pijn.

Wanneer de spieren voortdurend onder stress staan ontwikkel je chronische pijn en wordt het belemmerend voor de kwaliteit van jouw leven.

Rode bloedcellen

Omwille van de aanhoudende spanningen, en daarbij horende verminderde aanmaak van rode bloedcellen, is jouw lichaam niet meer in staat om het melkzuur af te voeren.

Rode bloedcellen zorgen er namelijk voor dat afvalstoffen worden afgevoerd. Ook zuurstof is belangrijk voor de spieren.

Vandaar dat het heel belangrijk is om ademhalingsoefeningen te doen tijdens een burn-out omdat oppervlakkig ademen één van de symptomen is van stress.

Wanneer de cellen van jouw spieren niet genoeg zuurstof krijgen kunnen zij zich minder makkelijk herstellen.

Tekorten van bouwstoffen

Door de onafgebroken spanning in je lichaam gaat het voedingsstoffen minder makkelijk opnemen.

Hierdoor ontstaat vaak een tekort aan vitaminen D en D terwijl dit net de bouwstoffen zijn van de spieren.

Ook hormonaal verloopt niet alles zoals het zou moeten tijdens een burn-out.

De hormonen die vrijkomen tijdens stress zijn niet meer in balans en zijn mee verantwoordelijk voor de krampachtige pijn in de pezen.

Slaap voldoende

Voldoende rust nemen werkt helend en ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt is heel belangrijk. Tijdens de slaap zullen de spieren beter ontspannen en de tijd krijgen om zich weer te herstellen.

Eveneens is het aan te raden om er voor te zorgen dat je genoeg calcium en magnesium naar binnen krijgt.

Deze mineralen ondersteunen het genezingsproces en helpen om tot rust te komen.

Oorzaak(en) aanpakken

Maar de belangrijkste manier om van de spierpijn af te komen is uiteraard iets doen aan je burn-out.

Ga analyseren waardoor je zoveel stress hebt opgebouwd en bekijk de facetten één voor één.

Op die manier ga je niet alleen je gespannenheid kunnen reduceren maar ook, en vooral, een andere kijk krijgen op de redenen en situaties die jou een burn-out hebben bezorgd.

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: