Overal zorgen over maken

overal zorgen over maken

De oorzaak van een burn-out is niet altijd werkgerelateerd. Ook bezorgdheid kan een oorzaak zijn.

Een van de hoofdoorzaken van slapeloosheid komt van meedogenloze, obsessieve en verontrustende gedachten.

Mensen die er last van hebben, voelen zich bij het ontwaken mentaal uitgeput.

Piekeren vervormt onze perceptie van realiteit en omstandigheden.

Net als angst, zijn we bang voor iets dat nog niet gebeurd is, of zijn we geobsedeerd door iets dat is gebeurd waar we niets aan kunnen veranderen.

We worden ‘s nachts wakker gehouden door onze gedachten, maar in wezen worstelen we met onszelf.

En erger nog, als je iemand bent die analyseerd, probeer je ook het gedrag en het waarom van anderen te analyseren. Dit maakt je uiteraard gek.

Waarom maakt iemand zich overal zorgen over?

Angst is een normaal onderdeel van het leven. Je maakt je misschien zorgen over zaken als gezondheid, geld of familieproblemen.

Maar als bepaalde problemen en zorgen blijven aanslepen en gepaard gaan met stress, kun je mogelijk een burn-out krijgen.

Ook mensen met een gegeneraliseerde angststoornis maken zich extreem zorgen, zelfs als er geen reden is om zich over iets zorgen over te maken.

Onderzoekers hebben ontdekt dat verschillende delen van de hersenen, evenals biologische processen, een sleutelrol spelen bij angst en het maken van zorgen.

Door meer te leren over hoe de hersenen en het lichaam functioneren bij mensen met angststoornissen, kunnen onderzoekers mogelijk betere behandelingen maken.

Onderzoekers zijn ook op zoek naar manieren waarop stress en omgevingsfactoren een rol spelen.

Wat doet het voortdurend zorgen maken met je lichaam?

Misschien ben je van mening dat als je je genoeg zorgen maakt, je kunt voorkomen dat er slechte dingen gebeuren.

Maar je overdreven zorgen maken, kan je lichaam behoorlijk wat schade toebrengen.

Het kan je dagelijks leven zo sterk beïnvloeden waardoor het je eetlust, levensstijl, relaties, slaap en werkprestaties kan verstoren.

Heel wat mensen mensen die zich overdreven zorgen maken, zoeken ook verlichting in schadelijke gewoonten, zoals te veel eten, roken of het gebruik van alcohol en drugs.

Hoeveel bezorgdheid is te veel?

Over angst kan gezegd worden dat het een normale reactie op stress. Extreme angst kan echter het gevolg zijn van een angststoornis.

Stressvolle gebeurtenissen zoals een test of een sollicitatiegesprek kunnen ervoor zorgen dat iemand zich een beetje angstig voelt.

En soms is een beetje zorgen of angst ook nuttig. Het kan je helpen je voor te bereiden op een nieuwe situatie.

Als je je bijvoorbeeld voorbereidt op een sollicitatiegesprek, kan een beetje bezorgdheid of angst je ertoe aanzetten meer te weten te komen over de functie.

Op die manier kun je je professioneler presenteren aan de potentiële werkgever.

Piekeren over een test kan je motiveren om meer te studeren en meer voorbereid te zijn op een examen.

Constant zorgen maken is zorgelijk

Maar mensen die zich overmatig zorgen maken, reageren diepgaand op stressvolle situaties.

Overmatige bezorgdheid of voortdurend angst hebben, is schadelijk wanneer het zodanig onrealistisch wordt.

Dit wil zeggen dat normale zorgen overdreven worden en deze persistent en oncontroleerbaar zijn. Je maakt je elke dag zorgen over “wat als?” en het ergste wat er kan gebeuren.

Je kunt heel moeilijk de angstige gedachten uit je hoofd zetten en je bezorgdheid interfereert met je dagelijkse leven.

Mensen die zich overal zorgen om maken, hebben geen moment rust.

Hierdoor moeten ze diep gaan tasten in hun energiereserves, wat op een dag ook opraakt.

Eens ze opgebrand zijn, moeten ze niet alleen hun angst en zorgen overwinnen, maar meestal ook een burn-out.

Stoppen met je zorgen te maken en burn-out voorkomen

Het is moeilijk om productief te blijven in je dagelijkse activiteiten wanneer angst en zorgen je gedachten domineren.

Het leidt je af van het werk, school of je taken thuis.

Het kan helpen om je zorgen tussen een bepaald tijdstip toe te laten en de rest van de dag niet meer.

Bijvoorbeeld 20 minuten per dag (elke dag hetzelfde tijdstip).

Kies wel het moment niet vlak voor het slapengaan, om niet met een angstig gevoel je bed in te moeten kruipen.

Als overdag een bezorgdheid komt opborrelen, schrijf het op!

Maar herinner jezelf eraan dat je een speciaal zorgmoment hebt om er aandacht aan te besteden.

Tijdens je toegestane moment om je zorgen te maken, kun je wat je neergeschreven hebt rustig overlopen.

Lukt het niet alleen, roep dan tijdig professionele hulp in!

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: