25 Manieren Om Te Ontstressen

Hoi ik ben Danielle. Op mijn 29ste heb ik zelf een burn out gehad.

Lees hier mijn verhaal >

Stress is niet gezond, dat staat vast daarom moet je leren ontstressen. Indien je langere tijd onder druk staat, raak je eerder vermoeid en kan je een burn-out krijgen.

Bovendien kun je last krijgen van concentratieverlies, en kan het zelfs van invloed zijn op je afweersysteem waardoor je ziek wordt.

Je kunt niet constant onder hoogspanning staan, dat geeft uiteindelijk problemen. Toch is het lastig  om een balans te vinden tussen spanning en ontstressen.

In deze blog proberen wij je handvatten aan te reiken om te onstressen, opgelet we zijn geen dokter. Heb je veel last van veel stress bezoek dan je huisarts.

Hierbij 25 bruikbare tips om te ontstressen:

1) Mediteren en Yoga

mediteren-en-yogaMediteren kan je helpen om de processen in je brein onder controle te krijgen en zelf te sturen. Er zijn diverse vormen van meditatie, en het is belangrijk een methode te vinden die goed bij je past.

Bij alle vormen van meditatie gaat het erom de twee tegenstellingen yin en yang in balans te krijgen. Dit is nodig om goed te kunnen functioneren.

Yoga is een manier om via het aannemen van verschillende houdingen, of asana’s, en het concentreren op de diepe ademhaling ons zenuwstelsel en ons innerlijk tot rust te brengen.

De yogahoudingen hebben tot doel ons lichaam te openen en alle lichamelijke en psychische stress weg te laten stromen. In een stresssituatie raken we vaak het contact met ons lichaam kwijt, en kan zelfs onze ademhaling op hol slaan.

Door in een dergelijke situatie de aandacht op je adem en je lichaam te richten, kun je jezelf helpen om meer ontspannen in het leven te staan.

2) Meer daglicht op je werkplek

Daglicht is belangrijk voor ons, want het stimuleert belangrijke lichaamsprocessen. Ons lichaam maakt bij voorbeeld vitamines aan met behulp van licht.

Bovendien zorgt natuurlijk zonlicht ervoor dat we ons fitter en aangenamer voelen. Het stimuleert ons bioritme. We hebben voldoende licht nodig om ons overdag prettig te voelen en ’s nachts goed te kunnen slapen.

Een gebrek aan daglicht kan leiden tot gezondheidsklachten en slaapstoornissen, concentratiestoornissen, stress, en zelfs depressie. Zorg er dus voor dat je op je werkplek genoeg daglicht hebt, en dat je in de pauze naar buiten gaat.

3) Wandeling in de buitenlucht

wandeling-in-de-buitenluchtEen stevige wandeling genereert ontspannende neuronen in de hersenen. Deze neuronen beschermen je tegen angst, stress en depressie.

Een korte wandeling kan je zelfs van acute stress afhelpen en ervoor zorgen dat je de lastige situatie weer de baas bent. Wandelen in de buitenlucht is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken.

Laat je smartphone op kantoor, zodat je jezelf zowel lichamelijk als geestelijk volledig kunt ontspannen. Verder zul je zien dat wandelen je prestatievermogen verbetert. Bovendien belast het je lichaam minder dan andere sporten.

4) Sporten

sportenWanneer je merkt dat je energie of concentratie vermindert, is het misschien een goed idee om te gaan sporten. Het beoefenen van een sport zal je alertheid en concentratie verhogen.

Je zult mentaal fitter worden en het niveau van stress zal aanzienlijk worden verlaagd. Tijdens het sporten komen gelukshormonen vrij, die ervoor zorgen dat je minder stress ervaart en meer tot rust zult komen.

Daarnaast geeft sport je een energieboost, en is het goed voor je coördinatie en zelfvertrouwen. Als je in de ochtend gaat fietsen of hardlopen in de buitenlucht, zul je merken dat dit de rest van de dag zijn vruchten afdraagt. Bovendien zul je meer in balans zijn en beter slapen.

5) Massage

massageIndien je gehele dag achter de computer zit, is een massage geen overbodige luxe.

Je kunt jezelf op kantoor tussendoor een handmassage of zelfs een voetmassage geven.

Je kunt bij voorbeeld een golfbal onder je bureau leggen en daar met je blote voet overheen rollen.

6) Lees een boek

lees-een-boekLezen is één van de meest effectieve manieren om te ontstressen. Tijdens het lezen worden je hersenen afgeleid en worden je hart en spieren ontlast. Je komt fysiek en mentaal geheel tot rust.

Onderzoek heeft aangetoond dat lezers hun stressniveau met 68% verminderen. Lezen helpt beter om te ontspannen dan het luisteren naar muziek, een kopje thee drinken of wandelen.

7) Power nap of slaap langer

power-napDit kan zowel thuis als op je kantoor. Neem af en toe een power nap van ongeveer 20 minuten, wanneer de stress je even teveel wordt.

Of probeer om ’s nachts wat meer slaap te pakken. De eerste uren van de slaap zijn het diepst.

Zorg ervoor dat je tijdens deze uren niet wordt gestoord, doe oordoppen in als er veel geluid is en zorg voor een donkere kamer. Zorg dat je minimaal 7 tot 8 uur per nacht slaap.

8) Lachen

Lachen is goed voor je creativiteit, het maakt endorfine aan en het verlaagt je bloeddruk.

Endorfine is een stofje dat je stemming verbetert. Neem het leven niet te serieus.

Verplaats je in een kind en probeer onbevangen van het leven te genieten, zonder na te denken over status en geld. Dit geeft een ongekend gevoel van vrijheid.

9) Een planning maken

planningMaak een planning die voor jou werkt en je stimuleert om je aan je voorgenomen acties te houden. Een werkschema geeft vertrouwen en rust, en dat is erg prettig.

Vermijd om onnodig brandjes te blussen en slechts met urgente zaken bezig te zijn. Geef in een planning aan welke doelen je graag wilt realiseren.

10) Voeding – gezonder eten

Om je lichaam gezond te houden, zul je gezond en gebalanceerd moeten eten. Eet elke dag 2 stuks fruit, 200 gram groente en handje ongebrande noten en eet eens dagelijks wat lijnzaad voor meer energie.

Deze voedingsmiddelen bevatten meer voedingsstoffen dan de reguliere producten in de supermarkt. Zo krijg je meer energie, voel je jezelf gezonder en ben je minder stressgevoelig.

11) Neem een nieuwe hobby

nieuwe-hobbyWanneer je iets nieuws leert, zul je merken dat je een gelukkiger mens wordt. Als je met je handen bezig bent, komt je geest tot rust.

Doe activiteiten waar je veel nieuwe energie van krijgt.

Ga eens iets geheel anders doen, en denk even niet meer aan deadlines. Ga op muziekles of leer een nieuwe sport.

Soms moet je een beetje uit je comfort zone stappen, maar daar krijg je veel voor terug.

12) Plan een vakantie

Vakantie is ontspanning. Tijdens een vakantie kan je eigen helemaal ontstressen. De eerste stap naar de mindset van een vakantie is de planning en voorbereiding.

Leef je helemaal in op het vakantieland waar je naartoe gaat, en ontspan. Ga je naar Frankrijk, zet dan wat heerlijke Franse chansons op en kom alvast helemaal in de stemming.

13) Geef liefde aan je geliefde/huisdier

geef-liefdeGeef een onverwachte knuffel aan één van je gezinsleden of aai je huisdier. Deze vorm van sociale interactie helpt om je hersens beter te laten functioneren.

Je zult daarna heel anders tegen lastige situaties aankijken. Bovendien zal het je bloeddruk verlagen en de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam verminderen.

14) Bezoek de Sauna

Als je gestress bent is een sauna bezoek een goede manier op te ontspannen.

In de sauna kan je heerlijk ontstressen. In een sauna is de temperatuur 80-90 graden Celsius, door de lage luchtvochtigheid kan je deze warme temperatuur verdragen.

De dagelijkse stress wordt uitgezweet en je lichaam en geest komen er geheel tot rust. De spieren zullen ontspannen en je bloeddruk verlagen.

15) Avondje uit

Laat alle beslommeringen los tijdens een avondje uit met je vrienden.

Ga heerlijk dansen en denk verder even helemaal nergens aan.

Naast heerlijk los gaan op de dansvloer kan je bijvoorbeeld:

  • Een musical bezoeken…
  • Een avondje naar vrienden om te kaarten, dammen etc…
  • Naar de bioscoop…
  • Lekker uit eten in een restaurant…
  • Naar een concert…
  • etc….

16) Ademhalingsoefeningen

ademhalingsoefeningenAdemhalingsoefeningen zijn uiterst effectief om stress te verminderen.

Ze brengen je geest en hartslag tot rust, je zult je spieren ontspannen en ontstressen.

Zoek een rustig plekje op en richt je aandacht op je ademhaling.

Adem diep in door je neus, houd je adem even vast en adem rustig en lang uit via je mond.

Herhaal dit totdat je de stress uit je lichaam voelt wegvloeien.

17) Warm bad

Als je s’avonds thuis komt van een drukke werkdag en veel stress, neem dan eens een warm bad.

Een warm bad met een beetje badolie doet wonderen.

Geniet van de warmte, sluit je ogen en probeer alles om je heen te vergeten.

Je komt dan even helemaal tot rust en dus een perfecte manier om te ontstressen.

18) Van muziek genieten

Klassieke muziek vermindert de aanmaak van stresshormonen en zorgt dat er endorfine vrijkomt.

Je bloeddruk gaat naar beneden, je hartslag vertraagt, en de ontspanning slaat toe.

Je kunt muziek luisteren als je naar je werk fietst, of als je in de trein of auto zit.

19) Zet je telefoon uit

In dit digitale tijdperk worden we constant blootgesteld aan mobiele straling.

Dit kan je hoofdpijn en stress bezorgen, en je kunt meer moeite hebben om in slaap te komen en vaker wakker worden.

Zet daarom je telefoon ‘s nachts uit en leg je laptop weg. Ga ook eens een dag offline, en ervaar hoe het vroeger was.

20) Ga schrijven

ga-schrijvenSchrijven heeft een therapeutische werking, omdat het je helpt om emoties te verwerken.

Door te schrijven zie je bepaalde situaties in perspectief, en wordt stress automatisch verminderd.

Je schrijft de stress als het ware van je af. Probeer een dagboek bij te houden of schrijf je doelen op.

21) Beloon jezelf meer- neem vaker tijd voor jezelf

jezelf-belonenBeloon jezelf vaker als je een belangrijke deadline of opdracht hebt behaald.

Ga iets lekkers halen voor bij de koffie of neem een paar uurtje vrij om naar het strand te gaan.

Of bel een vriend om wat mee te gaan drinken.

Neem wat vaker tijd voor jezelf en doe iets wat je echt leuk vindt.

Doe even geen verantwoordelijke dingen, en ontspan.

Probeer vooral te geniet van de kleine dingen.

22) Drink een kop thee

Geniet van een rustmoment en drink een kop thee.

Het is goed voor het lichaam en gezonder dan koffie.

Wanneer je groene thee drinkt, zie je er gezonder uit en kamillethee heeft een rustgevende werking.

23) Ruim op – maak het simpeler – zowel zakelijk als privé

ruim-opRuim je werkplek en je huis op, dan voel je jezelf ook ontspannen en opgeruimd.

Stop met dingen waar je geen plezier aan beleef.

Haal de bezem door je leven.

Probeer je leven een stuk simpeler te maken.

Verkoop oude spullen of spullen die je niet meer gebruikt.

Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen een stuk gelukkiger worden van weinig bezittingen.

24) Visualiseer

visualiseerAls je heel even wilt ontstressen, dan is dit de perfecte manier.

Je hoeft alleen je ogen dicht te doen en bij voorbeeld een prachtige vakantiebestemming te visualiseren. Dit geeft rust.

Ook voor het plannen van je doelen is visualiseren een zeer goede techniek.

25) Koop een plant – planten schijnen te helpen tegen stress

koop-een-plantJe denkt misschien:

“Waarom een plant kopen om te ontstressen?”

Uit onderzoek is gebleken dat huisplanten niet alleen de lucht zuiveren, maar ook helpen om je te ontspannen.

Koop vandaag nog een plant en zie wat het doet met je stress niveau.

Zo. Dit waren onze 25 tips om te ontstressen

Heb jezelf nog een een goede tip om te ontstressen? Laat het hieronder weten in een reactie….

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je momenteel last van een burn-out?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met lotgenoten.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: