Omgaan met Burnout?

Omgaan met Burnout

We zien het maar al te vaak. Wie maanden of jaren over zijn grenzen gaat heeft grote kans op een burnout.

De klachten die hiermee gepaard gaan verdwijnen niet vanzelf.

Hoe kun je eigenlijk op een effectieve manier omgaan met een burnout?

Lees hiervoor de volgende adviezen door:

Zoek professionele hulp

Als je van een burnout wilt herstellen is het verstandig om professionele hulp te zoeken.

Dit kan het begin zijn om je denken en je gedrag te veranderen zodat je de burnoutklachten op een goede manier te lijf gaat.

Kaart het probleem bijvoorbeeld aan bij je huisarts. Die kan je verwijzen naar een psycholoog.

Geef je grenzen aan

Praat met je werkgever en stel voor om gezamenlijk naar de werkdruk te kijken of de werktijden aan te passen.

Om een burnout op de juiste manier aan te pakken is het niet alleen verstandig om het kalmer aan te doen.

Kijk ook naar je persoonlijkheid en werkhouding. Als je het voorheen moeilijk vond om grenzen aan te geven, is het goed om duidelijke grenzen te bepalen en daar niet overheen te gaan.

Durf nee te zeggen en ga je er niet schuldig over voelen! Zo leer je om geen dingen te doen die je niet liggen en voorkom je spanningen.

Ga dingen doen

Een burnout gaat onder meer gepaard met moeheid en gebrek aan levenslust.

Als je op een gezonde manier wil omgaan met een burnout, probeer dan in ieder geval de deprimerende spiraal te doorbreken en jezelf wat plezier te gunnen.

Maak bijvoorbeeld een lijstje van dingen die je leuk vindt om te doen en ga elke dag iets ondernemen dat op het lijstje staat.

Dit zal je weghouden bij gepieker en nieuwe energie geven zodat je weer plezier krijgt in het leven.

Wil je meer weten over het herstel van deze lastige klachten?

Of in contact komen met lotgenoten.

Bij onze community kun je terecht voor al je vragen.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: