Maagpijn door Stress

maagpijn door stress

Maagpijn door Stress?

Hoi ik ben Danielle. Op mijn 29ste heb ik zelf een burn out gehad.

Lees hier mijn verhaal >

Last van je buik, iedereen heeft er weleens last van.

Het kan zijn dat je iets verkeerds gegeten hebt, of een virale infectie te pakken hebt.

Maar maagpijn kan ook ontstaan door stress.

Stress is maar al te vaak de veroorzaker van maagpijn.

Het kan voelen als steken, of de indigestie in de war brengen.

Heb jij vaak last van maagpijn, maar lijkt er geen oorzaak te vinden voor de klachten?

Dan is de kans groot dat jouw lichaam via maagpijn reageert op stress.

Hoe het precies werkt en wat je ertegen kunt doen? Dat lees je hier.

Maagpijn als gevolg van stress

Stress heeft enorm veel invloed op zowel jouw emotionele als fysieke gesteldheid.

Van stress kun je moe worden of slecht slapen, maar ook fysieke klachten ondervinden zoals spierpijn en maagpijn.

Wanneer je langs de huisarts gaan met maagklachten, zullen veel huisartsen vragen naar jouw stresslevels.

Wanneer er geen koorts of andere lichamelijke klachten zijn in combinatie met de maagpijn, is de kans namelijk aanzienlijk dat de pijn komt door stress.

Hoe zorgt stress voor maagpijn?

Maar hoe werkt dit dan precies? Hoe kun je door het te druk te hebben last krijgen van jouw maag? Dan kan op verschillende manieren.

Allereerst kan het zijn door overmatige spierspanning in de abdominale zone.

Dit betekent dat wanneer je gestrest bent, je jouw spieren extra gaat aanspannen in buikregio.

Het is als het ware dus spierpijn van jouw buikspieren.

Door spanning kun je extra paraat staan en dit gaat samen met aanspannen van de spieren.

Ook kan jouw spijsvertering op hol slaan van de stress.

Dit kan ook zorgen voor vervelende maagklachten.

Door een verstoring van het ritme van spijsvertering kun je pijnlijke scheuten ervaren in jouw maagzone.

Dit gaat vaak samen met constipatie of diarree.

Een overgevoeligheid voor eten kan ook ontstaan door te veel stress.

Het PDS, prikkelbare darm syndroom, wordt ook altijd gestimuleerd door stress.

PDS kan altijd op latere leeftijd ontstaan door te veel stress.

Bij PDS wordt je extra gevoelig voor bepaalde voedselproducten.

Deze producten hebben een enorme impact op jouw spijsvertering en constipatie en diarree zijn kenmerkende symptomen van PDS.

Wat kun je ertegen doen?

Word jouw maagpijn veroorzaakt door stress?

Dit is erg vervelend, omdat de meeste mensen onbewust last hebben van stress.

Je kunt de maagklachten verminderen door minder te stressen.

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd, dan gedaan.

Echter, er zijn wel genoeg manieren waarop je jouw stress kunt verminderen waardoor je minder maagklachten ervaart.

Het kan helpen om er met iemand over te praten.

Zeker wanneer jouw stress onbewust is, kan therapie bij een psycholoog geen kwaad.

Ga op zoek waar de stress vandaan komt en leer hoe je jouw valkuilen kunt inzien. waarin je leert automatisch spanning en stress los te laten.

Volg de e-cursus Minder stress waarin je leert automatisch spanning en stress los te laten.

Snel, praktisch en eenvoudig. Voel je weer ontspannen en positief!

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn enorm belangrijk wanneer jouw maagklachten ontstaan door het aanspannen van de spieren door stress.

Leer te ontspannen door op het juiste manier adem te halen.

Er zijn verschillende ademhalingstechnieken die je waar je maar wilt kunt toepassen.

Heb je het druk op je werk?

Neem dan even pauze en focus je op jouw ademhaling.

Je voelt de spanning in jouw lichaam verdwijnen en de maagklachten verdwijnen.

Ook kan het helpen om een hobby te zoeken waar je veel rust uit haalt.

Zorg dat je na een drukke dag kunt ontspannen met een fijne hobby.

Door jouw stresslevels te verminderen, heb je veel minder vaak last van maagklachten.

Maagpijn door stress de conclusie

Maagklachten als resultaat van stress, het is enorm vervelend.

Het is goed om te weten waar jouw maagpijn vandaan komt.

Zo weet je precies wat je ertegen kunt doen.

Wanneer jouw maagpijn het resultaat is van stress, is het belangrijk om te ontstressen.

Het is beter om maagpijn te voorkomen dan te genezen.

Zorg er daarom voor dat je weet hoe je met jouw onderhuidse spanningen om kunt gaan.

Zorg voor minder stress in jouw leven en geniet van minder mentale en fysieke klachten.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je momenteel een burn-out?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met lotgenoten.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: