Druk In Je Hoofd

?

druk in je hoofd

Hoi ik ben Danielle. Op mijn 29ste heb ik zelf een burn out gehad.

Lees hier mijn verhaal >

Allemaal voelen we ons wel eens druk in ons hoofd.

Dat is heel gewoon en daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken.

Maar wat als dat drukke hoofd altijd maar ‘aan’ blijft staan? Dat is lastig.

Je kunt allerlei problemen gaan ervaren, zoals: slecht in slaap komen, niet meer kunnen genieten van het moment of niet meer fijn kunnen ontspannen.

Zonde, het leven kan zo leuk zijn. Maar geen paniek, hier is absoluut iets aan te doen.

Brein produceert allerlei gedachten

Om iets meer inzicht te krijgen in je drukke hoofd is het goed om te begrijpen hoe zoiets ontstaat.

Jouw brein is eigenlijk gewoon een orgaan, net zoals bijvoorbeeld de blaas.

Een blaas produceert urine en een brein produceert in principe gedachten.

De hele dag door zijn dit diverse gedachten, maar veel van die gedachten slaan dus helemaal nergens op.

Natuurlijk is dat niet erg, maar wel goed om te weten.

Ze zijn namelijk niet allemaal perse echt waar.

Juist met een druk hoofd kan dit al een klein beetje gevoel van rust geven.

Je hoeft niet al je gedachten serieus te nemen en jij bent niet je gedachten.

Met een heel druk hoofd voelt het als een zware bewolking.

Want hoe meer denken, hoe meer wolken. Probeer daarom te kalmeren.

Hiermee zullen wolken verdrijven en zie jij weer de blauwe lucht.

Hoe word je kalm?

Hoe word je kalm?Dit klinkt natuurlijk leuk: ga maar kalmeren. Maar hoe doe je dat?

Want juist met een druk hoofd lijkt dit een heel moeilijke opgave.

Toch zijn hier een aantal vrij eenvoudige manieren voor die iedereen kan toepassen.

Je zult merken dat bij veelvuldig oefenen jij jouw hoofd steeds sneller kunt legen.

Heerlijk dus voor mensen die altijd maar een druk hoofd hebben.

Want zowel bij negatieve als bij positieve gedachten is het heel lastig om met een druk hoofd te ontspannen.

Hier volgen een aantal tips om jouw drukke hoofd eens lekker te legen:

Schrijven

Pak eens een vel papier en schrijf alles op wat jou bezighoudt.

Ook als het heel onbelangrijk is moet je het gewoon maar opschrijven.

Een brein is namelijk een kei in het bezighouden met totaal nutteloze dingen.

Tijdens het schrijven krijgt je brein het gevoel dat het kan ontspannen.

Doordat alles opgeschreven is voelt het voor het brein alsof het losgelaten mag worden.

Acceptatie

Nu je gelezen hebt dat je brein heel wat onbelangrijke gedachten produceert begrijp je beter dat je niet alle gedachten serieus hoeft te nemen.

Breinen doen vaak zomaar wat. Dat is dus helemaal niet erg, maar wel heel goed om te onthouden.

Jij bent dus niet je gedachten. Als je dit kunt accepteren voelt je hoofd ook al veel minder vol.

Neem afstand

Probeer eens alerter te worden op de drukte in je hoofd.

Vaak zijn we zo druk in ons hoofd dat we soms niet eens goed door meer hebben hoe diep we al zitten.

Maar hoe voller jouw hoofd is, hoe onrustiger jij wordt.

Waarschijnlijk ga je steeds drukker doen en dan is er nagenoeg geen ruimte meer om te ontspannen.

Neem dus eens wat afstand van je gedachten, accepteer wat je brein doet en geloof gewoon niet alle gedachten.

En heel belangrijk: weet dat je er iets aan kunt doen om je hoofd te legen.

Ademhalingsoefeningen

Het is alom bekend dat een goede ademhalingsoefening jouw hoofd, en daardoor ook je lichaam, volledig kan ontspannen.

Een ideale manier dus om je hoofd te legen. Het is heel simpel. Sluit je ogen en mond en haal diep adem.

Laat de lucht telkens rustig door je neus weglopen.

Als je daarbij telt, zul je bij tien keer al ervaren hoe er rust in je hoofd ontstaat.

Een heel fijne en gemakkelijke oefening. Ben je toch nog niet helemaal rustig, doe het dan gerust twintig keer.

Deze oefening kun je dagelijks doen, maar op heftige dagen bijvoorbeeld ook om de twee uur.

Voorkomen

Het allermooiste is natuurlijk om een druk hoofd te voorkomen.

Elke keer na het legen van je drukke hoofd zit je in principe op dit punt.

Om de rust vast te kunnen houden zou je bijvoorbeeld iedere dag even kunnen mediteren.

Er is op internet genoeg informatie te vinden hoe je dit het beste kunt doen.

Maar ook een actievere vorm, zoals sporten, is zeker een aanrader om je drukke hoofd de baas te blijven.

Let er verder goed op dat je goed plant. Als alles duidelijk en overzichtelijk is hoef je minder na te denken.

En blijf uiteraard altijd schrijven. Het papier fungeert als een soort prullenbak voor jouw brein.

Uiteindelijk zal het een gewoonte gaan worden in je leven.

Bij het herkennen van je drukke hoofd ga je als vanzelf even mediteren of sporten.

Dat is fijn, want een druk hoofd mag jouw geluk niet in de weg staan.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je momenteel een burn-out?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met lotgenoten.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: