Burn Out Voorkomen

burn out voorkomen

burn-out voorkomen?

Een burn-out is een zeer extreme vorm van fysieke en vooral emotionele uitputting. Het kan levensingrijpend zijn.

Waar je vroeger met plezier en zonder zorgen drie taken op een dag kon verrichten en ‘s avonds met vrienden afsprak, kun je nu je nauwelijks verzetten om uit bed te komen.

Een burn-out kun je het beste koste wat kost voorkomen.

Hoe je een burn-out kunt voorkomen? Dat lees je in dit artikel.

Denk je dat je zelf tegen een burn-out aanloopt of iemand die je dierbaar is? Lees dan snel wat je ertegen kunt doen.

Burn-out herkennen

Allereerst is het belangrijk dat je een burn-out weet te herkennen.

Iedereen is weleens ziek of voelt zich de ene dag beter dan de andere.

Wanneer je vaker last krijgt van fysieke kwaaltjes zoals hoofdpijn en vaker moe bent dan fit, dan zou er een lampje moeten gaan branden.

Het is enorm moeilijk om zelf toe te geven dat je het momenteel niet aan kunt.

Zeker omdat veel mensen die kampen met een burn-out last hebben van perfectionistische trekken.

Heb jij last van meer van de volgende symptomen, dan is het belangrijk om actie te ondernemen:

  • Vaker moe dan fit
  • Last van extreme moeheid
  • Prikkelbaar
  • Hoofdpijnklachten
  • Nervositeit
  • Moeite met focus
  • Sociale activiteiten putten je uit

Wanneer je je herkent in deze klachten is het tijd om actie te ondernemen.

Burn out voorkomen tips

Een burn-out kun je beter voorkomen dan genezen. Hoe je dit kunt realiseren? Dat leggen wij graag verder uit.

Maak het bespreekbaar

Het is erg lastig, maar zeer belangrijk dat je jouw gevoelens bespreekbaar maakt.

Op deze manier kun je niet alleen de gêne ervoor wegnemen, maar ook hulp en steun krijgen.

Maak het bijvoorbeeld bespreekbaar met jouw partner, familie en vrienden.

Er is altijd wel iemand die zelf last heeft gehad van de klachten, of iemand kent met een burn-out.

Door het bespreekbaar te maken kun je steun putten uit verhalen van anderen en extra hulp krijgen.

Je kunt bijvoorbeeld aan jouw partner vragen of hij of zij wat extra taken in huis van je kan overnemen.

Ook kan een psycholoog helpen.

Maak jouw klachten bespreekbaar en vertel waar jij dagelijks tegenaan loopt.

Door meer inzicht in jezelf en in jouw valkuilen te krijgen, kun je zaken op een betere manier aanpakken.

Bespreek het met je werkgever

Het is ook belangrijk om het niet alleen met jouw naasten te bespreken, maar ook op de werkvloer.

Vraag een gesprek aan met jouw werkgever om jouw klachten te bespreken.

Voor jouw werkgever is het belangrijker dat je werkzaam kunt zijn, dan dat je in de ziektewet belandt.

Je hoeft dus niet bang te zijn voor wat jouw werkgever ervan vindt.

Er kunnen andere taken voor je gevonden worden zodat je niet te veel stress ervaart op het werk.

Ook is het goed dat jouw collega’s weten wat er speelt.

Je wilt natuurlijk niet als zwak en zielig overkomen, maar er kan wel wat meer rekening met je worden gehouden.

Dit voorkomt dat je taken van anderen op je neemt of dat er onenigheid komt over jouw capaciteiten.

Wanneer iedereen weet wat er speelt kan er een betere dynamiek ontstaan.

Pak je rust

Een burn-out behandelen?

Er is geen standaard remedie of een medicijn waardoor jouw klachten opeens verdwijnen.

De beste manier om een burn-out te voorkomen is door je rust te pakken.

Dit kan zijn door ‘s avonds tijd voor jezelf te nemen of de weekenden leeg houden.

Maar ook in extremere vormen zoals een of twee weken vrij nemen.

Je kunt er even helemaal tussenuit gaan en opladen.

Het is enorm belangrijk dat je jouw rust pakt.

Te lang en te veel stress zijn zeer slecht voor jouw gezondheid en kunnen uitlopen tot een burn-out.

Lees ook:  25 manieren om te ontstressen

Ontspanningsoefeningen

Het is belangrijk dat wanneer je stress op voelt komen, dat je weet hoe je hier mee om moet gaan.

Ontspanningsoefeningen kunnen van groot belang zijn.

Volg bijvoorbeeld een Mindfullness-training of ademhalingsoefeningen.

Zo kun je op elk moment van de dag jouw rust pakken. Reis je bijvoorbeeld met openbaar vervoer naar je werk?

Gebruik deze tijd dan om ademhalingsoefeningen te doen voor een ontspannen gevoel.

Maak cruciale keuzes

Een burn-out voorkomen? Dat kan door het maken van cruciale keuzes.

Het feit dat je een burn-out voelt opkomen, is genoeg om bepaalde zaken in jouw leven op een rijtje te zetten.

Wat is belangrijker, jouw gezondheid of jouw carrière?

Het feit dat jouw werk dit als gevolg heeft, is een goede reden om iets anders te zoeken.

Start bijvoorbeeld een coachingstraject bij een loopbaancoach.

Deze kan jouw adviseren welk soort werk het beste bij jouw persoonlijkheid en capaciteiten past.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je momenteel last van een burn-out?

Meld je dan aan voor onze community waarin je in contact komt met lotgenoten.

Meld je hier aan >

P.S. Laat hieronder een reactie achter👇

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: