Bijna burn out – Wat te doen?

Bijna burn out - Wat te doen?

Bijna een burn out? Dan is het nu tijd om in te grijpen.

We leven in een maatschappij waarbij we ons vaak onder druk voelen staan.

Alles moet altijd maar meer, meer, meer en beter en we zetten ons oneindig lang in voor de best mogelijke resultaten.

Zowel op privé vlak als op professioneel vlak. Maar wanneer is het genoeg? Wat mag het kosten?

Zodra je merkt dat je er zelf onder begint te lijden kost het eigenlijk al te veel.

Als je nog niet in een volledige burn out zit maar merkt dat je wel die kant op gaat is het belangrijk dat je direct ingrijpt.

Want eenmaal je in een burn out zit is het heel lastig om daar op een korte termijn weer uit te komen.

Dus grijp de koe bij de horens en roep je zelf tot een halt.

1. Doe een paar stapjes terug

Doe het direct wat rustiger aan en doe een paar stappen terug. Blijf hier over communiceren.

Merk je dat je door je werk een burn out krijgt of tegen een burn out aanloopt, maak dit dan bespreekbaar met je manager of leidinggevende.

Ben je zelf een manager of leidinggevende neem dan zelf direct een stap terug en delegeer jouw werk zodat je even op adem kunt komen.

Communicatie is hier in erg belangrijk. Schaam je hier niet voor. Een burn out, dat kan iedereen overkomen.

2. Selfcare

Besteed meer aandacht aan selfcare. Dit is een concept dat voor iedereen weer iets anders kan betekenen.

Wat in grote lijnen voor iedereen overeenkomt is dat je goed en/of beter voor je zelf moet zorgen, je zelf af en toe echt wel mag verwennen met wat leuks of lekkers en zorgt voor genoeg ontspanning en positieve prikkels.

De één kan extra genieten van een warm bad en de ander vindt het fijn om veel te gaan sporten.

Zorg dat je dat gene doet waardoor je je zelf net wat meer positieve aandacht geeft en luister vooral heel goed naar je lichaam.

3. Maak het bespreekbaar

Naast dat je dit in de professionele omgeving aangeeft is het ook belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt met je dierbare.

Je partner, je ouders of zelfs je kinderen. Durf aan te geven hoe jij je voelt.

Een positieve privé omgeving kan ook dienen als een fijn vangnet voor wanneer het minder goed met je gaat.

Maak hier gebruik van. Je staat er niet alleen in!

Wil je meer weten over het herstel van deze lastige klachten?

Of in contact komen met lotgenoten.

Bij onze community kun je terecht voor al je vragen.

Meld je hier aan >

Burnoutclub
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: